Reisblog 2

23 april 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Ondertussen zijn we wat Xhosa woorden, zonnestraaltjes en een parkeerboete rijker.

Afgelopen twee weken hebben we wat ervaring opgedaan met autorijden hier, het verschil met NL: in NL moet je in de vakjes parkeren en in Kaapstad moet je overal behalve in de vakjes parkeren. Tot zo ver de parkeerboete.

Die week hadden we op dinsdag de eerste stage dag. De rest van deze week hebben we een oriëntatie week gehad omdat we alle drie geïnteresseerd waren in een paar afdelingen. Deze week zat vol nieuwe indrukken, leuke maar ook heftige indrukken. Ik heb namelijk dingen gezien in de gezondheidszorg die ik in NL hoogstwaarschijnlijk niet zal gaan meemaken. Handelingen, zelfreflectie, kritische kijk op elkaar (collega’s) maar ook wat de kinderen op stage al allemaal hebben meegemaakt terwijl ze gemiddeld zes jaar oud zijn.

Door mijn stage ga ik mijn thuisfront en de gezondheidszorg in NL nog meer waarderen en word ik mij er ook heel erg bewust van dat het leven van de kinderen op stage totaal verschilt met die van mij. Maar zoveel liefde en glimlachen op de gezichten van die kinderen! Van mensen in NL kreeg ik mee ‘bouw geen band met de kinderen op’, maar… makkelijker gezegd dan gedaan 😉 Naast dit alles leer ik bijvoorbeeld ook hoe ik vooral niet moet omgaan met zeven rondrennende kinderen in de badkamer. ‘Go wash them they said, it’s going to be easy they said’. Uh uh, dacht ’t niet haha. Nu ik dit schrijf ben ik begonnen aan mijn derde week op stage en ik ben nog heel erg aan het wennen hoe zij omgaan met situaties en de zorg, maar ik merk wel dat ik de afdeling ondertussen leer kennen en daardoor wat meer op mijn plek zit!

Dat weekend zijn we Devil’s peak gaan hiken en het uitzicht was het zeker waard! Het was ook geen hele zware hike dus een mooie om te beginnen. De dag erna zijn we naar clifton beach gegaan, een heel mooi strand maar net zoals bij Camps Bay is het water helaas nog steeds heeeel erg koud haha ;P

Afgelopen weekend zijn we ons weekend begonnen met een open air cinema op vrijdag en hebben we The Jungle Book gezien, super leuk sfeertje! Die zaterdag zijn we naar een hele leuke markt gegaan in Woodstock, the old biscuit market. Leuke winkeltjes, gezellig muziekje, lekker weer en heeerlijk eten (door het laatste vooral echt een markt voor mij dus haha!)

Eind van de middag zijn we naar Lion’s Head gaan hiken. Een super leuke hike, waar ik toch wel wat last van mijn hoogtevrees kreeg door de ladders en de klim, maar het was het echt waard! We waren er net voor zonsondergang en na het schieten van een ‘paar’ mooie plaatjes hebben we de zonsondergang gekeken. Een echte aanrader!

De dag was hierna nog niet over, want om 12.00 ’s nachts werd ik dan toch echt 22! Ik heb een super leuke avond gehad, de surfplannen zijn voor de dag erna helaas niet meer doorgegaan maar we hebben wel een heerlijk dagje doorgebracht bij een beach club wat ook zeker niet verkeerd was hihi.

Dit waren mijn afgelopen twee weken in Kaapstad! Doordat alles wat meer gewend gaat raken krijg ik het ook wat rustiger hier en begin ik iedereen toch wat meer te missen thuis! Maar wat gaat de tijd snel… Ik ben gewoon alweer begonnen aan mijn vierde week hier, dus vooral genieten van elk moment hier!

1. Mama:
    23 april 2018
    Leuke verhalen en foto’s Floor!