Reisblog 3

27 mei 2018 - Cape Town, Zuid-Afrika

Ondertussen ben ik al op 2/3 van mijn reis, ik maak veel mee op stage, ik geniet van de omgeving om mij heen en in de vrije tijd probeer ik zo vol mogelijk te plannen met alle leuke dingen die hier te doen zijn.

Ten eerste zal ik weer eens een update geven over mijn stage. De laatste keer vertelde ik dat ik heel veel nieuwe indrukken mee kreeg. Alle nieuwe indrukken zijn nu wat minder nieuw en wat ‘normaler’ geworden. Ik besef mij wel steeds meer hoe gelukkig de kinderen hier zijn met alles wat je ze geeft (zelfs met een babydoekje waar ze hun gezicht mee schoonmaken, hier zijn ze een uur lang mee zoet) en ook vooral hoe lief ze zijn, de kinderen van stage zitten echt in mijn hart voor nu en de rest van mijn leven! Ik denk dat ik door hen misschien een grotere cultuurshock ga krijgen wanneer ik terug naar Nederland ga i.p.v. toen ik van Nederland naar Kaapstad ging, kinderen die zoveel hebben meegemaakt en zo snel gelukkig kunnen zijn met de kleine dingen in het leven. Ik leer super veel van ze en de gemiddelde Nederlander zou hier ook nog iets van kunnen leren!

Ook besef ik mij hoe vanzelfsprekend het is om in Nederland naar school te kunnen gaan. Deze week heb ik op stage een jongen leren kennen die vanwege het missen van een aantal papieren, helaas niet naar de school van het St. Josephs kan gaan. In plaats van naar school te gaan, maakt hij nu wat huiswerk om bij te kunnen blijven tot dat de nodige papieren binnen zijn. Deze week werden een aantal stagiaires, waaronder ik, aangesproken om hem hier wat bij te helpen. Ik kan jullie vertellen, ik heb mijn wiskunde weer wat bij gespijkerd afgelopen week haha! Maar dit heeft mij wel laten realiseren, hoe belangrijk het is dat iedereen naar school kan gaan en dat dit niet altijd vanzelfsprekend is.

Als ik zo terug kijk op de afgelopen weken, zijn deze weken heel snel voorbij gegaan. De eerste week van mei was een wat gekke week. Dit kwam omdat we afscheid moesten nemen van huisgenootjes en één van mijn reisgenootjes terug naar huis ging vanwege familie omstandigheden. Vanaf dit moment besef ik mij eigenlijk pas dat ik aan de andere kant van de wereld zit, je niet zo maar even naar huis kan en dat het af en toe best moeilijk kan zijn om die mogelijkheid niet te hebben.

Afgelopen weekenden hebben we wat rustiger aangedaan vergeleken de eerste weekenden. We hebben wat marktjes bezocht, zijn naar de film gegaan, we hebben wat stranden bezocht enz. Dit weekend zijn we gaan paragliden vanaf Signal hill en zijn we naar de Tafelberg toe gaan hiken. Het paragliden was fantastisch, boven op de berg heel erg spannend maar eenmaal in de lucht geweldig en puur genieten. We hebben de route Skeleton Gorge naar de Tafelberg gelopen, dit was een pittige maar wel een hele leuke en mooie route! Boven op de Tafelberg was het ook weer prachtig. De volgende weekenden zullen we naar Franschoek gaan om een weekend in de wijnomgeving door te brengen, we gaan ook naar Cederberg (een heel mooi gebied waar we gaan hiken) en daarna breken de laatste twee weken alweer aan en deze zullen we afsluitend met de gardenroute gaan volbrengen.

Nu de laatste maand bijna is aangebroken merk ik dat de tijd heel erg snel gaat en het mij ook een dubbel gevoel geeft. Ik heb tegelijkertijd zin om iedereen thuis weer te zien maar daarnaast ben ik nog helemaal niet klaar om deze prachtige stad te verlaten! Extra genieten dus en de verhalen en foto’s volgen…